Tim HECKER

Kanadyjski kompozytor (ur. 1974) zaliczany do nurtu eksperymentalnego postindustrialu. Zadebiutował w 1996 roku pod nazwą Jetone przedstawiając nagrania utrzymane w konwencji muzyki techno. Zasłynął urozmaiconym stylistycznie repertuarem z pierwszej połowy lat 2000. opartym na podstawach estetycznych współczesnych odmian muzyki elektronicznej, głównie glitch, które urozmaicał różnorodnymi elementami fonicznymi industrialnego ambientu, motywami orkiestrowymi o neoromantycznym pochodzeniu, a nawet wybranymi środkami dźwiękowej ekspresji artystycznego hałasu. Koncentruje się na komponowaniu muzyki instrumentalnej o postmodernistycznym rodowodzie, zwykle o koncepcyjnej zawartości, złożonej pod względem formalnym i wyraźnie absorbującej sferę emocjonalną odbiorcy. W procesie tworzenia operuje oszczędnością aranżacyjną oraz akustyczną przestrzenią w prowadzeniu narracji dźwiękowej, zdominowanej przez akuzmatyczne zakłócenia elektroniczne przyjmujące postać niskotonowej kakofonii o polifonicznej charakterystyce antymuzycznej. Wykorzystuje w tym celu technologię cyfrową i oprogramowanie komputerowe, a także syntezatory, odbiorniki radiowe oraz liczne multiefekty do modulowania czy też przetwarzania odgłosów otoczenia lub brzmienia tradycyjnych instrumentów. W swoim dorobku artystycznym posiada również utwory skomponowane dla potrzeb spektakli teatralnych, tańca współczesnego oraz instalacji audiowizualnych.

Rekomendowane wydawnictwa:

„Haunt Me, Haunt Me Do It Again” (Substractif 2001) CD 
„Mirages” (Alien8 Recordings 2004) CD      
„An Imaginary Country” (Kranky 2009) CD   
„Ravedeath, 1972” (Kranky 2011) CD 
„Love Streams” (4AD 2016) CD  

Dodaj komentarz