Rod SUMMERS

Angielski, od 1973 roku mieszkający na co dzień w Holandii, wszechstronny artysta (ur. 1943) konceptualny specjalizujący się w łączeniu elektronicznej muzyki awangardowej, zwłaszcza poezji dźwiękowej, z plastyką i literaturą. Zajmuje się również archiwizowaniem, rozpowszechnianiem oraz promowaniem twórców funkcjonujących w przestrzeni sztuki multimedialnej. Uznawany jest za jednego z najważniejszych pionierów międzynarodowej sieci kasetowej. Pierwsze eksperymenty z zarejestrowanym dźwiękiem na taśmę magnetofonową rozpoczął w 1961 roku. Dwanaście lat później przystąpił do czynnego udziału w sztuce poczty (mail art), natomiast w 1978 roku uruchomił kasetową oficynę wydawniczą VEC (skrót od „Visual, Experimental And Concrete”) Audio Exchange (od 1983 roku funkcjonuje jako VEC Audio). Zasłynął repertuarem z przełomu lat 70. i 80., na który złożyły się nagrania charakteryzujące się nieregularną narracją foniczną obfitującą absurdalnym poczuciem humoru, nagłymi konwersjami stylistycznymi, a także zaskakującymi efektami dźwiękowymi oraz częstymi zmianami barwy głosu ludzkiego, a nawet języków obcych. W procesie komponowania operował często teksturami o antymuzycznym pochodzeniu w postaci naturalnych odgłosów otoczenia oraz syntetycznych zakłóceń elektronicznych. Wykorzystywał w tym celu preparowane taśmy, przetworzone brzmienie syntezatora, jak również ograniczone możliwości manipulowania dźwięku za pomocą wczesnego modelu komputera do użytku domowego. W warstwie tekstowej (najczęściej w poezji i dramatach) posługuje się głównie takimi środkami stylistycznymi, jak onomatopeja czy strumień świadomości.

Rekomendowane wydawnictwa:

„An Occluded Front At Full Moon – One Sound Hour” (VEC Audio 1984) kaseta
„Helgisaga” (VEC Audio 1985) kaseta
„Arid Like The Ocean” (VEC Audio 1986) kaseta
„A New Rush At The Neuron Pack” (VEC Audio 1995) kaseta
„Mythen” (Slowscan 2021) LP

Dodaj komentarz