R-27

Aktywna w latach 1986-1989 krakowska grupa poruszająca się w obszarach stylistycznych na styku rocka awangardowego z industrialną awangardą muzyki rockowej. Początkowo posługiwała się nazwą Fragmenty R-27. Jej zasadniczy skład personalny stanowili bracia bliźniacy Rafał/Rafael (oficjalne imię po uzyskaniu obywatelstwa niemieckiego w 1989 roku) oraz Damian Kozubowie, Rafał „Walek” Walczowski, Piotr „Buzer” Łabuzek i Paweł „Rudy” Ochel. Ponadto doraźnie współpracowali z nią tacy muzycy, jak: Andrzej Jarzyna, Piotr Nodzeń oraz Zbigniew A. Lampart. Zasłynęła ekspresyjnymi występami na żywo, które często spotykały się z brakiem zrozumienia i nietolerancją wśród odbiorców, co niekiedy prowadziło nawet do nagłego przerywania koncertów. Formacja prezentowała wówczas kakofoniczne nagrania charakteryzujące się motoryczną sekcją rytmiczną, którą uzupełniała solowymi improwizacjami wykonanymi na bazie tradycyjnych lub preparowanych instrumentów akustycznych, np. trąbki, gitar oraz perkusji, neurotycznymi partiami wokalnymi, jak również syntetycznym brzmieniem syntezatora i manipulowanymi taśmami. W poetyckich tekstach (głównie w początkowej fazie funkcjonowania), zwykle o egzystencjalnej wymowie, ujawniała depresyjne stany wyobcowania oraz bezsilności w otaczającej rzeczywistości. Niezależnie od głównego nurtu działalności w tym zespole bracia Kozubowie prowadzili w drugiej połowie lat 80., a także po rozpadzie projektu spowodowanym ich emigracją do Niemiec, solową aktywność w różnych konfiguracjach personalnych z zaprzyjaźnionymi wykonawcami. Wspólnie z Robertem Kramaiciem prowadzili fanzin muzyczny Alter, tudzież redagowali artykuły wykorzystywane przez Henryka Palczewskiego w jego zinie Informator ARS 2. Większość swojego dorobku opublikowali nakładem własnej oficyny wydawniczej BN.exp.Kraków. Łabuzek pod koniec lat 80. prowadził krótkotrwały projekt studyjny The Red Shoes, jednak z początkiem lat 90. skoncentrował się na rozwijaniu swojej kariery w bardziej rozpoznawalnych kręgach muzycznych współpracując m.in. z doom metalową grupą Cemetery Of Scream. Ochel pod koniec lat 90. był członkiem projektu Grupa Labrador.

Rekomendowane wydawnictwa:

„Live/Riviera-Remont” (BN.exp.Kraków 1988) kaseta
jako Rafael/Damian „Gra/Tłum” (BN.exp.Kraków 1988) kaseta
„Activity 1987-1988” (Anti-Musik Der Landsch 1989) kaseta
split z Przestrzenie „Człowiek Śmiechu” (ARS 2 1989) kaseta
„The Programme-Performance” na kompilacji „Transcription” (BN.exp.Kraków 1989) kaseta

Dodaj komentarz